dissabte, 15 de desembre del 2012

CONCLUSIONS

Un cop acabades les practiques, cal fer una reflexió sobre tot el que he tingut  oportunitat d'aprendre durant aquest temps, així com els inconvenients amb els que m'he anat trobant.

Un dels inconvenients que em vaig trobar ja al començament, va ser de temporització, donat que he hagut de compaginar la meva feina de mestra  amb les practiques i això m’ha representat haver de fer-les després de l’horari laboral, els divendres, algun dimecres i la majoria dels dissabtes al matí dels mesos de setembre, octubre, novembre i desembre. Respecte al calendari l’he pogut acomplir tal i com estava previst, excepte una sessió que la recuperaré el dimecres dia 2 de gener.

Després d’aquesta apreciació, m’agradaria revisar la proposta del projecte. Com a objectiu general assolit, vull destacar que he pogut col·laborar i participar de forma activa en l’elaboració del disseny del Programa. Queda pendent la seva posada en pràctica.

Aquest disseny es fonamenta en el model constructivista, basat en la col·laboració i en les aportacions de tot l’equip del Centre i de la resta de professionals externs ( mestres,, metges, assistents socials...). Gràcies a aquest fet, s’han produït canvis i millores en gairebé tots els apartats tractats. Considero que el procés de treball ha estat guiat per la reflexió, la discussió i el consens de l’equip. Hem donat molta importància al context tant familiar com social per tal d’aconseguir la màxima implicació per part de tots els àmbits. Pel que jo he pogut copsar, la intervenció psicoeducativa  s’emmarca en una manera d’entendre l’assessorament des del model constructivista (que ha estat àmpliament descrit per autors com Bassedas, 1998; Huget, 1993; Coll, 1996; Monereo i Solé, 1996 i Solé, 1997) i participa de la visió que en supedita la seva raó de ser a la seva capacitat de promoure processos de canvi i millora en la pràctica psicopedagògica (Lago i Onrubia, 2008). També es nodreix de l’enfocament sistèmic d’Intervenció psicopedagògica, ja que es parteix d’una visió interactiva i global i es contempla la realitat del subjecte com a un procés d’interacció entre els diferents sistemes, tenint en compte la permeabilitat i canvis continus d’aquests. Recordant  així, el microsistema, el mesosistema i macrosistema de Bronfenbrenner (1987). Al mateix temps, integra aspectes de la Psicologia Positiva (Martin E.P. Seligman i Mihaly Csikszentmihaly, 2000) i de la psicologia de la Gestalt . Penso que en part, el fet que tingui aquesta fonamentació teòrica  es degut a que és un  Centre de nova creació i ha participat en projectes de subvencions amb fons europeus, la qual cosa ha requerit l’elaboració d’un projecte de centre molt pensat i reflexionat.
Amb les diferents sessions, he pogut conèixer de ben a prop, quines són les tasques de la psicopedagoga i he col·laborat en aquestes. He participat en les següents tasques: atendre als nens i a les seves famílies, a avaluar i a elaborar els diagnòstics dels casos (amb supervisió), a exposar, compartir i orientar els casos  i com es fa la coordinació amb tots els professionals involucrats. En resum, he conegut el protocol del Centre des de l’ inici del procés i he participat en la creació del programa i en la formació dels grups  d’habilitats socioemocionals.

Cal destacar que la psicopedagoga assumeix el rol de col·laboradora i facilitadora de recursos, a més m’ha orientat cap a una progressiva autonomia, fent-me assumir  la responsabilitat de les meves actuacions.

He trobat molt interessant la recollida d'informació inicial per poder guiar la intervenció, basada en les entrevistes realitzades, l’ observació directa  i la valoració psicoeducativa.

Ha estat necessari fer una anàlisi dels casos que són susceptibles a fer el programa. per tal de fer la proposta de grups. Aquelles sessions van ser molt interessants i productives ja que vam compartir molta informació i vaig tenir l’oportunitat de conèixer els aspectes més tècnics, com ara,  les proves, l'abordatge i  les actuacions que es duen a terme. Per altra banda, he pres consciència del grau de confidencialitat que legalment se li exigeix al Centre, aspecte que desconeixia i que considero molt important.

En relació a la metodologia i donat que es tracta d'un abordatge social i emocional s’ha considerat necessari iniciar la intervenció en petit grup, basant-se en la perspectiva constructivista, permetent així, l’elaboració d'un model de treball amb famílies que vagi més enllà dels casos individuals i s’estengui a la dinàmica de grups.

A l’hora de portar a terme el Pla d'Actuació hem anat seguint les fases previstes i ens ha quedat per fer l’organització general del programa, les activitats i recursos i la valoració i avaluació del programa.

Aquest Pràcticum, m’ha servit per aprendre tant aspectes teòrics com pràctics. M’ha ajudat a conèixer el dia a dia del Centre, l’organització de l’equip, la manera de treballar, el desenvolupament de les sessions i  la relació amb totes les persones que hi participen. Ha estat una experiència molt enriquidora i m’ha aportat el complement indispensable que ha d'acompanyar i refermar la teoria.

Per acabar dir que estic molt motivada per continuar la segona part, és a dir el Pràcticum II, amb la il·lusió de poder acabar de dissenyar el Programa i poder portar-ho a la pràctica.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada