L’Escala EDAH, d’Anna Farré i Juan Narbona (1998) és una prova d'aplicació individual, d’una
durada de 5 a 10 minuts i aplicable a nens i nenes de 6 a 12 anys (de primer a
sisè de primària). La seva avaluació es realitza mitjançant dues àrees, amb un
qüestionari de 20 ítems que han de ser contestats pel professor-tutor.
Aquest EDAH correspon al
Cas 1
Aquesta
prova la he valorat amb supervisió de la Psicopedagoga, tenint en compte , que
el risc moderat es troba entre el percentil 90 i 94 i el risc elevat és a partir del percentil 95 .
En el cas presentat observem, per tant, que
les àrees d’hiperactivitat, trastorn de conducta i hiperactivitat+Déficit
d’atenció juntes es troben fora de l’interval considerat de risc, però veiem
que la puntuació dels ítems referents al DA sol, ens porten a obtenir una
puntuació que situa aquest cas en un percentil 95, és a dir, dins del que es
considera “RISC ELEVAT”.
D’altra banda, de les primeres àrees
esmentades, malgrat estar considerades “SENSE RISC”, cal tenir en compte que
les de TC i H+DA es troben al límit amb el que es considera “RISC MODERAT”.
Finalment, l’àrea H, malgrat situar-se en
el percentil 65 i no estar considerada de risc, no s’ha d’obviar, doncs també
s’haurà de tenir en compte en avaluacions posteriors.
La
Psicopedagoga em comenta que aquesta prova no és l’únic instrument d’avaluació
i que s’utilitza en una primera fase com a screening per elaborar hipòtesi de
diagnòstic o per valorar i fer el seguiment dels efectes terapèutics. És molt
senzilla de passar i valorar, permet fer una valoració ràpida quantitativa i la
subclasificació permet també donar orientacions en base a una avaluació qualitativa.
La Psicopedagoga em comenta que aquesta prova no és l’únic
instrument d’avaluació i que s’utilitza en una primera fase com a screening per
elaborar hipòtesi de diagnòstic o per valorar i fer el seguiment dels efectes
terapèutics. És molt senzilla de passar i valorar, permet fer una valoració
ràpida quantitativa i la subclasificació permet també donar orientacions en
base a una avaluació qualitativa.
Aquestes dues mostres corresponen a les escales de Conners,
passades al mateix cas. Per obtenir l’índex de
Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat es calculen els resultats i es
traslladen a les taula diagnòstica del DSM-IV
A l'igual que les proves anteriors aquestes ens aporten informació per fer hipòtesi sobre el diagnòstic.
Després d’ explicar-me com es valoren, em comenta que les observacions i entrevistes
amb el nen, les entrevistes amb els pares i amb els professors, tenen un pes
molt important en el diagnòstic.
En el cas del nen s’observa la seva conducta, si la seva actitud
és participativa, si és correcte en les intervencions, la manera d’expressar-se
i la seva opinió en vers al centre escolar i a la seva família.
En el cas de la família ens interessa la informació relativa a
les característiques que presenta el seu fill, la freqüència amb la que realitza
les conductes no adequades i els problemes que presenten en l’entorn familiar: com
està estructurada la família, si existeixen límits i normes clars, la
comunicació entre els diferents membres...
Per últim en les entrevistes amb els professors del centre
escolar, necessitem informació de les dificultats del nen en el centre. Es sol·liciten
les dades sobre el nen a nivell acadèmic, social i emocional.
Una altra mostra de proves realitzades, el test de Bender, en aquest cas, correspon al número 4
La Psicopedagoga m’ha deixat el llibre del
Test Guestàltico de Bender , m’ha fet arribar uns apunts seus per interpretar
aquesta prova i m’ha recomanat una presentació amb slideshare molt gràfica i
senzilla:
http://www.slideshare.net/dratorres/test-gestaltico-visomotor-bender-7-presentation
Hola Tina,
ResponEliminaem fa gràcia veure que tu has passat també el Test de Bender. Jo el vaig passar ja fa dies i la veritat és que hi vaig aprofundir molt en les correccions. Si vols veure més informació del que vaig penjar està en el meu bloc, en l'apartat d'avaluació competencial.
Anna M
Gràcies Anna M em passaré pel teu bloc!
EliminaBona tarda Tina,
ResponEliminaValoro que hagis incorporat elements teòrics al teu bloc.
També l'esforç que fas de seguiment i intervenció als blocs dels companys.
Entrem a la recta final de l'assignatura.
Espero una bona empenta al teu bloc!
Ànims i bona feina!
Hola Tina!
ResponEliminaAquestes proves no les he passat ni les coneixia i les he trobat molt interessants! Al proxim dia de pràctiques li comentaré a la meva tutora si les te que me les ensenyi per poder coneixer-les més profundament!
D'acord Cristina, anem parlant...
EliminaPer a mi també ha estat una nova experiència, i la veritat he invertit molt temps en saber una mica com van!