dimecres, 21 de novembre del 2012

ANÀLISI DELS CASOS PROPOSATS



CARACTERÍSTIQUES PREDOMINANTS I MOTIUS DE PREOCUPACIÓ  DELS DIFERENTS CASOS

En general predomina l’ impulsivitat manifestada en les relacions. Quant més petits, més es mostra en forma  d'agressivitat.

CASOS 1, 2,3 i 6:  Conflictius per agressivitat. Subtipus predominant hiperactiu- impulsiu.

CASOS 2 I 4: Inatenció,. Subtipus predominat inatent

CAS 8:  Logopèdia hi ha molta preocupació per les males relacions. Subtipus predominant combinat.

CAS 7:  Molt tímid. Víctima de bullying. Subtipus predominat inatent.

CAS 1: Hi ha molta preocupació per les baralles que té. Subtipus predominant combinat.

CAS 4 : No està integrat. Subtipus predominant hiperactiu- impulsiu.
  
DEMANDA

CASOS: 1, 4 i 8: Reben atenció de logopèdia. No hi ha hagut demanda a nivell de conducta. 
DIAGNÒSTIC I TRACTAMENT

El procediment per a establir el diagnòstic en el Centre ha estat:
·         Valoració psicològica.
·         Valoració mèdica.
·         Valoració psicopedagògica.

Es recomana que el tractament sigui combinat, ja que és el que ha demostrat més efectivitat. Els components són els següents:

·         Informació i estratègies per a pares, professors i infants
·         Tractament farmacològic per fer remetre els símptomes bàsics dels trastorn  prescrit pel neuropediatra o psiquiatra.
·         Tractament amb teràpia psicopedagògica per millorar les habilitats acadèmiques i el comportament.

El procés per a realitzar el diagnòstic és molt acurat i s’ha de determinar clarament quina és la condició de l’infant a nivell físic, emocional i d'aprenentatge  descartant així altres causes del seu comportament o baix rendiment escolar que en els seus inicis poden semblar un TDAH.
Els requisits diagnòstics previs són els que estableix el DSM IV:
  • o      Intensitat i freqüència
  • o     Aparició abans dels 7 anys
  • o      Durant més de 6 mesos
  • o      En més d’un ambient
  • o       Repercuteix negativament en la vida quotidiana.

El diagnòstic ofereix als pares i als mestres la informació necessària per conèixer què poden esperar de l’infant i com se li ha d'ajudar.

PROVES PASSADES

Es passen projectius (HTP, Bender)  a més de les  entrevistes nen/pares/tutor. No es passen proves especifiques per HHSS. El Centre no disposa de proves objectives que avaluïn només les HHSS.

Tot i que no s'han utilitzat , hi ha una prova que avalua habilitats socials i emocionals: CBCL (Child Behavior Checklist).

Es fan servir algunes proves del Protocol d’Avaluació General i Específica dels Transtorns per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat (TDAs) del grup Alborh-Cohs que inclou Qüestionaris, Inventaris, Escales i Registres.



Aquestes darreres sessions hem continuat amb l'anàlisi dels casos per tal de fer la proposta de grups. Han estat molt interessants i productives ja que hem compartit molta informació i mica en mica em vaig familiaritzant amb la nomenclatura, les proves, l'abordatge i  les actuacions que es duen a terme.

La meva funció ha estat d'observació i seguiment en alguns casos i en altres he treballat de manera autònoma amb supervisió. Totes aquestes graelles d'informació les he elaborat a partir de les dades recollides en les sessions compartides. Un cop finalitzades les hi enviat al Centre i un cop donat el vist-i-plau ho he publicat al bloc. 

La Psicopedagoga del Centre insisteix molt en la confidencialitat de les dades i ens recorda que se l'hi exigeix un nivell 3 de seguretat. 



4 comentaris:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  3. Hola Tina,

    Estic llegint amb interès les entrades que tracten sobre el programa d'habilitats emocionals en el que esteu treballant al centre. Tal i com indiques: " Aquest projecte va dirigit a tots aquells alumnes que presenten dificultats alhora de relacionar-se amb els demès, però concretament està adreçat, a aquells alumnes que estan afectats pel Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat". Així doncs entenc, veient els casos suceptibles de realitzar el programa que els destinataris són exclusivament alumnes amb diagnòstic de TDAH. El dèficit de regulació emocional no és un dels simptomes diagnòstics del TDAH, però constitueix un aspecte associat a aquest trastorn. Aquesta dificultat de regulació i expressió de les emocions ( labilitat emocional,excessiva reactivitat emocional i caràcter irritable) i conseqüentment, d'adquisició d'habilitats socials la podem trobar associada o en el nucli d'altres trastorns o simplement es poden presentar sense presència de trastorn ni diagnòstic. Tenint present aquesta reflexió per què el programa d'habilitats socioemocionals del centre va dirigit únicament a alumnes diagnosticats de TDAH i no a alumnes que presentin aquest tipus de dificultats tot i no estar diagnosticats de TDAH o d'un altre tipus de trastorn?

    T'adjunto un link que m'ha semblat interessant sobre el tema http://www.pediatrasandalucia.org/Docs/TDAH/1_01_TDAH.pdf

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Irene, gràcies per seguir amb interès el bloc i per l'enllaç. Intentaré respondre la teva pregunta.La proposta del programa d'habilitats socioemocionals està adreçada únicament a alumnes diagnosticats de TDAH perquè, donat que es tracta d'un Centre Privat, són els nens i adolescents que assisteixen al Centre a fer algun tipus de teràpia, reeducació o tractament i s'ha fet aquesta demanda. Evidentment aquest programa pot servir per a altres perfils de nens i adolescents que presentin dificultats alhora de relacionar-se adequadament amb els demés i fins i tot, es podria aplicar de forma preventiva.Les habilitats socioemocionals formen part d'un dels blocs de l'Educació Emocional i es podria aplicar en els Centres Educatius i Instituts. Però en el cas dels afectats per TDHA, pensem que seria molt beneficiós donat que la majoria d'ells, presenten mancances molt notables en l'aplicació de les habilitats socioemocionals i els hi genera conflictes, agressions, angoixes i molt malestar en tots els contextos en els que es relacionen.

      Elimina