Autoestima: ajudar a fomentar una bona autoestima en el
fill.
|
L'autoestima és l'apreciació subjectiva del propi jo, un tret de la personalitat
modificable segons la percepció dels altres, els èxits aconseguits i els
missatges rebuts. Sempre és un grau (es té en major o menor mesura) i se sol
detectar en psicologia a través de qüestionaris, si bé no hi ha un mètode
fiable, ja que és una percepció subjectiva. Es comença a formar als 5-6 anys
i va afermant-se amb el creixement.
Components
de l'autoestima
Les persones amb una bona autoestima acostumen a presentar aquestes característiques:
Y confiança en les seves capacitats
Y bon concepte d'elles mateixes
Y sentit de pertinença a un grup, relacions socials
Y atribució correcta de responsabilitats
Y assertivitat i optimisme
Y capacitat d'assumir els canvis a la pròpia vida
Y sensació de control i interpretació acurada dels missatges aliens
Y
sentiment d'ésser estimat
Y
autoconeixement i
acceptació de la pròpia personalitat
Y
autoestima: Bona opinió o
respecte que un té de si mateix
Efectes
de l'autoestima
Una persona
amb una baixa autoestima té menys èxit en les tasques que emprèn, ja que no
coneix els seus punts forts i no sap aprofitar-los, tendeix a desanimar-se
amb facilitat i no assumeix riscos. Les expectatives negatives acaben
condicionant el resultat. Aquest sentiment, a més a més, es projecta cap a
l'exterior i pot provocar que les altres persones no respectin o valorin la
persona en qüestió, veient-la esbiaixada. Sovint es cerca pal·liar la baixa
autoestima a través de la violència, humiliant els altres per sentir-se
dominant en alguna situació.
Una
autoestima saludable, per contra, és un factor protector contra el fracàs
escolar, la depressió i el sentiment de solitud. El seu excés porta a
l'orgull, i el narcisisme.
Alguns
suggeriments per treballar l’autoestima dels fills/es.
·
Acceptar el fill/a tal i
com és; amb els seus defectes i virtuts, reconeixent les seves capacitats i limitacions.
·
Marcar normes de conducta
i convivència clares i justes, adequades a l’edat del nen. El no saber
establir límits clars és perjudicial per l’autoestima.
·
No sempre hem de deixar
que els fills/es facin o aconsegueixin immediatament allò que volen.
·
Tenir confiança en ells.
Cal donar-los oportunitats.
·
Tenir expectatives
realistes.
·
Donar sempre un tracte
respectuós. Si cal renyar es pot fer des de l’acompanyament, a través del
diàleg i explicant el per què. Utilitzar expressions i frases com ara: Entenc
que estiguis enfadat però en aquest moment no…. D’aquesta manera mostrem
respecte pels seus sentiments
·
Escoltar activament * i
interessar-se pels problemes que presenta el fill/a.
·
Fer-li saber que estem
satisfets d’ell. Reforçar els components positius. Valorar l’esforç.
·
No ser sobreprotectors i
fomentar l’autonomia del nostre fill/a. Deixar que faci per si sol tot allò
que és capaç de fer sol, tenint en compte la seva edat i les seves
capacitats.
·
Procurar predicar amb
l’exemple. Els adults fem de model i ells ens copien conscient i
inconscientment.
·
Cal parlar als fills no
com a iguals, sinó com a pares i mares que tenen l’autoritat per educar-los
(L’autoritat no és autoritarisme ni aplicar elperquè ho dic jo).
·
Invertir temps fent
activitats junts. Compartint aprenen a compartir amb els altres.
* L’escolta
activa suposa:
1.- Mantenir una posició corporal oberta al diàleg, fent veure amb gestos,
que ens interessa el que ens diuen
2.- Mantenir
el contacte visual, de forma no dominant o intimidatòria
3.- Escoltar
sense interrompre. el cos ha d’indicar que efectivament s’escolta, amb el
somriure sincer i expressions d’assentiment … No és necessari estar d’acord
4.-
L’escolta ha de ser reflexiva: significa tenir empatia, comprendre els
sentiments de que ens parla. Podem parafrasejar o repetir amb altres paraules
el que ens estan dient, fent veure que comprenem. Ajuda a clarificar els
missatges i promou l’enteniment mutu.
5.- Cal
tractar de comprendre el punt de vista de qui parla, acceptar les seues opinions,
encara que no les compartim
6.- Eliminar
obstacles que frenen la comunicació: crítiques, desqualificacions,
exigències, prejudicis, estereotips, ..
7.-
Respectar l’espai vital que l’altra persona vol mantenir.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada