Tècniques de modificació de conductes: formar
i entrenar tècniques com el reforç `positiu, els sistemes de punts, l’extinció,
el temps fora, el “donar les ordres”, per afavorir el comportament positiu del
nen i la generalització dels continguts del grup.
Tècniques per incrementar les conductes:
· Reforç positiu : consisteix en presentar immediatament després de la
conducta adequada un estímul (lloança, premi) que fa que augmenti la
probabilitat que es repeteixi aquesta conducta. L'estímul que es presenta
després de la conducta és el reforç positiu.
Reforçament
negatiu :una conducta ha estat reforçada negativament si s'incrementa o es
manté perquè elimina un estímul aversiu. Exemple, "Mentre no acabis la
tasca (conducta desitjada) no sortirem al parc (estímul aversiu)".
Tècniques per reduir/eliminar les conductes:
· Extinció : consisteix a ignorar (no mirar, no escoltar, no
parlar) el comportament inadequat per evitar que aquest s'incrementi per
l'atenció (negativa, però atenció) que li oferim al nen. S'han d'explicar les
condicions de l'extinció el nen abans d'aplicar-la i mantenir el procediment
el temps suficient (al principi sol augmentar el comportament inadequat).
L'extinció no pot utilitzar-se si la conducta pertorbadora és perillosa.
· Temps fora: consisteix a aïllar al nen immediatament després de
realitzar la conducta pertorbadora a un lloc avorrit (no lúdic) durant un
període preestablert de temps (aproximadament un minut per any del nen). La
tècnica pot aplicar-se fins els 6-8 anys d'edat del nen.
· Cost de resposta: consisteix a retirar una quantitat específica de
reforçadors (privilegis, premis) obtinguts prèviament. Exemple: reduir temps
d'activitats lúdiques (televisió, videojocs, ordinador) pel comportament
inadequat.
· Càstig : tècnicament consisteix a proporcionar un estímul
aversiu (realitzar treballs molestos o monòtons) després de la conducta
inadequada amb l'objectiu de eliminar-la. El càstig físic no s'ha d'utilitzar
ja que no ensenya la conducta adequada, crea tolerància (major càstig per
obtenir el mateix resultat), pèrdua de l'autoestima del nen i agressivitat
contra la persona que l'aplica. La recompensa és molt més eficaç que el
càstig.
L'Economia de Fitxes és una tècnica molt eficaç que combina el
reforçament positiu i el cost de resposta. L'economia de fitxes consisteix en
lliurar un estímul (fitxes, vals, punts) immediatament després de la conducta
desitjada. L'estímul es canvia més tard per un reforç (premi prèviament
pactat). La tècnica permet treballar diferents conductes alhora però
necessita d'elevada programació per part dels pares.
|
Estils de comunicació i habilitats socioemocionals bàsiques: prendre consciencia del propi estil educatiu i comunicatiu, orientar com potenciar una comunicació i relació més positiva pares-fill.
TIPUS DE COMUNICACIÓ
·
COMUNICACIÓ PASSIVA
·
COMUNICACIÓ AGRESSIVA
·
COMUNICACIÓ ASSERTIVA
COMUNICACIÓ ASSERTIVA
·
Els pares/mestres defensen
els seus criteris i idees de forma clara i directa però respectant i mostrant
interès pels desigs dels nens.
·
Els objectius principals
són guiar al nen i permetre’l prendre decisions, que el nen pensi de forma
independent i actuï dins d’uns límits i unes regles, clarament definides,
aplicades fermament però amb
comprensió.
·
L’infant es pot expressar
i rep explicacions en les diverses situacions (H.Parker, 1994)
ASPECTES CLAU A TREBALLAR...
1. Canal de comuncació: com abordar els sentiments
2. El diàleg: com propiciar la cooperació
3. Davant de temes delicats: arribar a solucions consensuades
4. Millorar la relació: elogi i alabança
5. Alternatives al càstig
COM ABORDAR ELS SENTIMENTS
·
Empatitzar amb ell/ella
·
Verbalitzar els pensaments
i sentiments
·
Reconèixer els sentiments
amb paraules o interjeccions
·
Us de la fantasia
·
Acceptar els sentiments i
redirigir l’actitud
PROPICIAR LA COOPERACIÓ
En comptes de...
i Culpar i acusar
i Ofendre
i Amenaçar
i Sermonejar
i Advertir
i “Mortificar-se”
i Comparar
Propiciar...
Y Descriure el problema
Y Descriure els sentiments personals
Y Proporcionar informació
Y Obtenir opcions
Y Utilitzar una única paraula
Y Expressar els valors i/o expectatives propis
Y Actuar inesperadament
Y Escriure el que es vol aconseguir
ARRIBAR A SOLUCIONS CONSENSUADES
·
Planificar amb antelació el que volem dir i buscar
el millor moment
·
Deixar que expressi el seu punt de vista
·
Exposar el propi punt de vista evitant menysprear el
seu i amb total respecte
·
Invitar a l’adolescent a buscar solucions
consensuades
·
Anotar totes les idees
·
Decidir quines idees són factibles
L’ELOGI I L’ALABANÇA
·
Ha de ser sincer, concret i objectiu
o
Descriure el fet
o
Descriure el que se sent
ALTERNATIVES
AL CÀSTIG
·
Quan volem espressar enuig:
o
Utilitzar els missages “JO”
Aquests missatges
es fan servir per expressar sentiments negatius sense ferir a l’altre i per
substituir l’acusació. És un procediment, exemple:
“jo em sento...”
“quan tu fas...”
“per què...”
o
Expressar desitjos i expectatives
EN LA COMUNICACIÓ...
·
No critiqui
·
Retroalimenti
·
Sigui clar
·
Afirmi el que va comprenent
·
Escolti:
o
Sense jugar
o
Sent sensible al que ens diu i al que no ens diu
ESTIL PASSIU
·
Ni hi ha límits, no es
marquen pautes
·
S’opina que és millor no
coaccionar al nen
·
Horaris molt flexibles
·
No es fan demandes al nen
o es cedeix abans de què es compeixin
·
Conseqüències:
o
El nen no adquireix el
grau de responsabilitat esperat
o
No té cap pauta de
referència en l’aprenentatge d’autonomia i autocontrol
o
Inseguretat
ESTIL AGRESSIU
·
Tot està previst i decidit
pels pares
·
Normes molt rígides
·
Basada en la intolerància
davant els errors
·
Només es fixa en els
aspectes inadequats de la conducta
·
Conseqüències:
o
Dificulta l’adquisició de
l’autocontrol i d’una autoestima positiva
o
La baixa autoestima
incrementa la inhibició i inseguretat personal
Informació extreta de la Fundació Adana
|
Autoestima: ajudar a fomentar una bona autoestima en el
fill.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada