dissabte, 6 d’abril del 2013

CONTINGUTS DE LES SESSIONS

Sessions amb pares
Tècniques de modificació de conductes: formar i entrenar tècniques com el reforç `positiu, els sistemes de punts, l’extinció, el temps fora, el “donar les ordres”, per afavorir el comportament positiu del nen i la generalització dels continguts del grup.



Tècniques per incrementar les conductes:
·         Reforç positiu : consisteix en presentar immediatament després de la conducta adequada un estímul (lloança, premi) que fa que augmenti la probabilitat que es repeteixi aquesta conducta. L'estímul que es presenta després de la conducta és el reforç positiu.
Reforçament negatiu :una conducta ha estat reforçada negativament si s'incrementa o es manté perquè elimina un estímul aversiu. Exemple, "Mentre no acabis la tasca (conducta desitjada) no sortirem al parc (estímul aversiu)".
Tècniques per reduir/eliminar les conductes:
·         Extinció : consisteix a ignorar (no mirar, no escoltar, no parlar) el comportament inadequat per evitar que aquest s'incrementi per l'atenció (negativa, però atenció) que li oferim al nen. S'han d'explicar les condicions de l'extinció el nen abans d'aplicar-la i mantenir el procediment el temps suficient (al principi sol augmentar el comportament inadequat). L'extinció no pot utilitzar-se si la conducta pertorbadora és perillosa.
·         Temps fora: consisteix a aïllar al nen immediatament després de realitzar la conducta pertorbadora a un lloc avorrit (no lúdic) durant un període preestablert de temps (aproximadament un minut per any del nen). La tècnica pot aplicar-se fins els 6-8 anys d'edat del nen.
·         Cost de resposta: consisteix a retirar una quantitat específica de reforçadors (privilegis, premis) obtinguts prèviament. Exemple: reduir temps d'activitats lúdiques (televisió, videojocs, ordinador) pel comportament inadequat.
·          Càstig : tècnicament consisteix a proporcionar un estímul aversiu (realitzar treballs molestos o monòtons) després de la conducta inadequada amb l'objectiu de eliminar-la. El càstig físic no s'ha d'utilitzar ja que no ensenya la conducta adequada, crea tolerància (major càstig per obtenir el mateix resultat), pèrdua de l'autoestima del nen i agressivitat contra la persona que l'aplica. La recompensa és molt més eficaç que el càstig.
L'Economia de Fitxes és una tècnica molt eficaç que combina el reforçament positiu i el cost de resposta. L'economia de fitxes consisteix en lliurar un estímul (fitxes, vals, punts) immediatament després de la conducta desitjada. L'estímul es canvia més tard per un reforç (premi prèviament pactat). La tècnica permet treballar diferents conductes alhora però necessita d'elevada programació per part dels pares.



Estils de comunicació i habilitats socioemocionals bàsiques: prendre consciencia del propi estil educatiu i comunicatiu, orientar com potenciar una comunicació i relació més positiva pares-fill.

TIPUS DE COMUNICACIÓ
·         COMUNICACIÓ PASSIVA
·         COMUNICACIÓ AGRESSIVA
·         COMUNICACIÓ ASSERTIVA
COMUNICACIÓ ASSERTIVA
·         Els pares/mestres defensen els seus criteris i idees de forma clara i directa però respectant i mostrant interès pels desigs dels nens.
·         Els objectius principals són guiar al nen i permetre’l prendre decisions, que el nen pensi de forma independent i actuï dins d’uns límits i unes regles, clarament definides, aplicades fermament  però amb comprensió.
·         L’infant es pot expressar i rep explicacions en les diverses situacions (H.Parker, 1994)
ASPECTES CLAU A TREBALLAR...
1.     Canal de comuncació: com abordar els sentiments
2.     El diàleg: com propiciar la cooperació
3.     Davant de temes delicats: arribar a solucions consensuades
4.     Millorar la relació: elogi i alabança
5.     Alternatives al càstig
COM ABORDAR ELS SENTIMENTS
·         Empatitzar amb ell/ella
·         Verbalitzar els pensaments i sentiments
·         Reconèixer els sentiments amb paraules  o interjeccions
·         Us de la fantasia
·         Acceptar els sentiments i redirigir l’actitud
PROPICIAR LA COOPERACIÓ
En comptes de...
i  Culpar i acusar
i  Ofendre
i  Amenaçar
i  Sermonejar
i  Advertir
i  “Mortificar-se”
i  Comparar
Propiciar...
Y   Descriure el problema
Y   Descriure els sentiments personals
Y   Proporcionar informació
Y   Obtenir opcions
Y   Utilitzar una única paraula
Y   Expressar els valors i/o expectatives propis
Y   Actuar inesperadament
Y   Escriure el que es vol aconseguir
ARRIBAR A SOLUCIONS CONSENSUADES
·         Planificar amb antelació el que volem dir i buscar el millor moment
·         Deixar que expressi el seu punt de vista
·         Exposar el propi punt de vista evitant menysprear el seu i amb total respecte
·         Invitar a l’adolescent a buscar solucions consensuades
·         Anotar totes les idees
·         Decidir quines idees són factibles
L’ELOGI I L’ALABANÇA
·         Ha de ser sincer, concret i objectiu
o    Descriure el fet
o    Descriure el que se sent
ALTERNATIVES AL CÀSTIG
·         Quan volem espressar enuig:
o    Utilitzar els missages “JO”
Aquests missatges es fan servir per expressar sentiments negatius sense ferir a l’altre i per substituir l’acusació. És un procediment, exemple:
“jo em sento...”
“quan tu fas...”
“per què...”
o    Expressar desitjos i expectatives
EN LA COMUNICACIÓ...
·         No critiqui
·         Retroalimenti
·         Sigui clar
·         Afirmi el que va comprenent
·         Escolti:
o    Sense jugar
o    Sent sensible al que ens diu i al que no ens diu
ESTIL  PASSIU
·         Ni hi ha límits, no es marquen pautes
·         S’opina que és millor no coaccionar al nen
·         Horaris molt flexibles
·         No es fan demandes al nen o es cedeix abans de què es compeixin
·         Conseqüències:
o    El nen no adquireix el grau de responsabilitat esperat
o    No té cap pauta de referència en l’aprenentatge d’autonomia i autocontrol
o    Inseguretat
ESTIL AGRESSIU
·         Tot està previst i decidit pels pares
·         Normes molt rígides
·         Basada en la intolerància davant els errors
·         Només es fixa en els aspectes inadequats de la conducta
·         Conseqüències:
o    Dificulta l’adquisició de l’autocontrol i d’una autoestima positiva
o    La baixa autoestima incrementa la inhibició i inseguretat personal
Informació extreta de la Fundació Adana


Autoestima: ajudar a fomentar una bona autoestima en el fill.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada