Títol i subtítol del Projecte
Intervenció psicopedagògica en els infants i adolescents amb Trastorn d’Atenció i/o hiperactivitat
Millora de les habilitats socioemocionals en els infants i adolescents afectats de TDAH
Resum del Projecte
Es tracta d’elaborar el Programa d’Habilitats
Socioemocionals (Pràcticum I i II) i la posterior aplicació en grups d’infants
i adolescents afectats per TDAH (Pràcticum II). El contingut
de la demanda d’intervenció, correspon per tant a l’elaboració i aplicació del programa, en
petit grup, amb la finalitat de que els que hi participin millorin les seves competències en habilitats socioemocionals. Tenint
en compte la contextualització dels diferents entorns d’interacció dels
components del grup,(escolar, familiar i social) es dissenyen les diferents
sessions del programa per els infants i
per les seves famílies i es planteja fer
l’orientació, l’assessorament i la
revisió del programa de forma conjunta. El programa està basat en el treball
cooperatiu i persegueix la implicació de tots els membres que participen en el
procés d’ensenyament-aprenentatge, fomentant així el compromís i la responsabilitat de tots els
que intervenen. Pel que fa al procés, totes les intervencions es
basen en el respecte a la diversitat des d´un model educacional preventiu i des
d’una visió constructiva, oberta i flexible.
Destinataris del projecte
El
programa d’habilitats socioemocionals que volem confeccionar està pensat, en
general, per l’alumnat de set a catorze anys. Aquest projecte va dirigit a tots
aquells infants que presenten dificultats alhora de relacionar-se amb els
demès, però concretament està adreçat, a aquells alumnes que estan afectats pel
Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat i el programa es
centrarà en el desenvolupament de les
habilitats socioemocional per tal de
contribuir a la reducció de la impulsivitat i sobretot, a reduir els problemes
comòrbits emocionals i o conductuals.
Amb
la Psicopedagoga i la Psicòloga del Centre hem elaborat un resum amb la
informació bàsica dels casos que són susceptibles a fer el programa.
Un
cop analitzades les dades sobre els infants i adolescents, el context familiar
i el context social i amb el propòsit de
posar en marxa processos a través dels quals es desenvolupin actituds, es
construeixin valors i es practiquin habilitats per adquirir bons nivells
de competència emocional i social,
establim les finalitats més importants
del programa:
·
Atendre als alumnes en grup reduït (4-5 alumnes) per tractar els problemes
que presenten en l’àmbit comportamental i emocional.
- Millorar el clima d’acceptació, afavorint la seva integració, motivació i autoestima.
- Col·laborar de la família en el procés d´ensenyament-aprenentatge.
- Desenvolupar habilitats socioemocionals per poder establir intercanvis amb els altres i millorar les conductes interpersonals en la vida real.
Per
tal d’elaborar el programa, hem de tenir en compte tres condicions que
considerem molt importants. La primera és incloure formació pels pares en les
tècniques aplicades en el programa i fins i tot, la possibilitat de participar
en el programa. La segona és que els pares han d’adquirir el compromís
d’aprendre a implementar aquestes tècniques amb els seus fills. I la darrera és
que els infants i adolescents han de practicar aquestes habilitats en la vida
real i així aprendre a internacionalitzar les conductes adquirides.
Per
tal d’elaborar la formació dels grups i a partir de l’anàlisi dels casos,
destaquem els trets generals que corresponen a les edats de 7 a 13-14
anys, en relació a les habilitats socials, detallant els
aspectes més rellevants que identifiquen de forma global a la majoria dels nois
i noies d’aquestes edats, tenint en compte que hi ha nois i noies que
s’endarrereixen o s’avancen en el seu desenvolupament i amb el propòsit de que
sigui flexible i orientador.
El
contingut l’he elaborat a partir de les aportacions de diferents autors com
Rafael Bisquerra (2003),
Agnés Renom (2003), Anna Carpena (2001) i Sílvia Palou (2004).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada