dilluns, 1 d’abril del 2013

TÍTOL I RESUM

Títol i subtítol del Projecte

Intervenció  psicopedagògica en els infants i adolescents amb  Trastorn d’Atenció i/o hiperactivitat

Millora de les habilitats socioemocionals en els infants i adolescents afectats de TDAH

Resum del Projecte

Es tracta d’elaborar el Programa d’Habilitats Socioemocionals (Pràcticum I i II) i la posterior aplicació en grups d’infants i adolescents afectats per TDAH (Pràcticum II). El contingut de la demanda d’intervenció, correspon per tant a  l’elaboració i aplicació del programa, en petit grup, amb la finalitat de que els que hi participin  millorin les seves  competències en habilitats socioemocionals. Tenint en compte la contextualització dels diferents entorns d’interacció dels components del grup,(escolar, familiar i social) es dissenyen les diferents sessions del programa  per els infants i per les seves  famílies i es planteja fer l’orientació, l’assessorament  i la revisió del programa de forma conjunta. El programa està basat en el treball cooperatiu i persegueix la implicació de tots els membres que participen en el procés d’ensenyament-aprenentatge, fomentant així  el compromís i la responsabilitat de tots els que intervenen. Pel que fa al procés, totes les intervencions es basen en el respecte a la diversitat des d´un model educacional preventiu i des d’una visió constructiva, oberta i flexible.

Destinataris del projecte

El programa d’habilitats socioemocionals que volem confeccionar està pensat, en general, per l’alumnat de set a catorze anys. Aquest projecte va dirigit a tots aquells infants que presenten dificultats alhora de relacionar-se amb els demès, però concretament està adreçat, a aquells alumnes que estan afectats pel Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat i el programa es centrarà en el desenvolupament  de les habilitats socioemocional  per tal de contribuir a la reducció de la impulsivitat i sobretot, a reduir els problemes comòrbits emocionals i ­­­o conductuals.
Amb la Psicopedagoga i la Psicòloga del Centre hem elaborat un resum amb la informació bàsica dels casos que són susceptibles a fer el programa.
Un cop analitzades les dades sobre els infants i adolescents, el context familiar i el context social  i amb el propòsit de posar en marxa processos a través dels quals es desenvolupin actituds, es construeixin valors i es practiquin habilitats per adquirir bons nivells de  competència emocional i social, establim les finalitats més importants  del programa:
·         Atendre als alumnes en grup reduït (4-5 alumnes) per tractar els problemes que presenten en l’àmbit comportamental i emocional.
  • Millorar el clima d’acceptació, afavorint la seva integració, motivació i autoestima.
  • Col·laborar de la  família en el procés d´ensenyament-aprenentatge.
  • Desenvolupar habilitats socioemocionals per poder establir intercanvis amb els altres i millorar les conductes interpersonals en la vida real.
Per tal d’elaborar el programa, hem de tenir en compte tres condicions que considerem molt importants. La primera és incloure formació pels pares en les tècniques aplicades en el programa i fins i tot, la possibilitat de participar en el programa. La segona és que els pares han d’adquirir el compromís d’aprendre a implementar aquestes tècniques amb els seus fills. I la darrera és que els infants i adolescents han de practicar aquestes habilitats en la vida real i així aprendre a internacionalitzar les conductes adquirides.
Per tal d’elaborar la formació dels grups i a partir de l’anàlisi dels casos, destaquem els trets generals que corresponen a les edats de 7 a 13-14 anys,  en relació  a les habilitats socials, detallant els aspectes més rellevants que identifiquen de forma global a la majoria dels nois i noies d’aquestes edats, tenint en compte que hi ha nois i noies que s’endarrereixen o s’avancen en el seu desenvolupament i amb el propòsit de que sigui flexible i orientador.

El contingut l’he elaborat a partir de les aportacions de diferents autors com Rafael Bisquerra (2003), Agnés Renom (2003), Anna Carpena (2001) i Sílvia Palou (2004).



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada